„Přemýšlení o životě v překvapivých souvislostech.“

Neděle 6.10.24   svátek má Hanuš

Úvod Chci poslouchat Enormní zájem o ovladač našeho života trvá

Enormní zájem o ovladač našeho života trvá

Enormní zájem o ovladač našeho života trvá

Úvod Chci poslouchat Enormní zájem o ovladač našeho života trvá

Enormní zájem o ovladač našeho života trvá

V době mého dětství patřila auta na ovládání k největším hitům mezi hračkami. Pamatuji se, že jsem měl policejního Wartburga, od kterého vedla šňůra k ovladači, který měl volant a tlačítka na světla a klakson. I přesto, že jsem musel za autem chodit, ten pocit, že ho ovládám, byl nezapomenutelný. Děti, které se narodily později než já, anebo vyrůstaly ve stejné době, ale v některé ze západních zemí, již měly nejen auta, ale dokonce i letadla a lodě na dálkové ovládání. Dnešní děti si hrají s drony.

Pro dítě je nejsilnější, doslova neodolatelný pocit, že má něco pod kontrolou a může se zařízením dle libosti manipulovat. Například během vteřiny změnit u svého modelu směr, rychlost nebo výšku. Obyčejně to bývá tak, že na dítě, které má v rukou vysílačku nebo joystick, jiné děti dorážejí, chtějí si ovladač půjčit, trhají mu ho z ruky, anebo mu do řízení zasahují. Tam, kde se o kontrolu přetahuje více pilotů, se s velkou pravděpodobností dostaví kolize. Proč o tom hovořím?

 

V dnešním úryvku z dopisu apoštola Pavla Římanům se opakovaně setkáváme se slovesy ovládat, dát se vést, usměrňovat, tíhnout: Ti, kdo dělají jen to, co sami chtějí, tíhnou k tomu, co je tělesné; ale ti, kdo se dají vést Duchem, tíhnou k tomu, co je duchovní. 6  Dát se vést sobectvím znamená smrt, dát se vést Duchem je život a pokoj. (Římanům 8,5-6). Jelikož terminologie, kterou apoštol používá, je docela nesnadná, pokusím se ilustrovat jeho sdělení na příkladu ovládacího zařízení. Pavel hovoří o tom, že nad lidskou myslí chtějí získat kontrolu hned dva rivalové. Jestliže je ovládací zařízení lidské mysli v rukou autonomního člověka, byť by se řídil manuálem, který mu poskytl Bůh v podobě Desatera, je úspěšné pilotování jeho života nad jeho síly. Manévrování svou vůlí nezvládne, dříve nebo později havaruje. Druhá možnost spočívá v předání ovládacího zařízení Bohu. Apoštol si dává práci s tím, aby vysvětlil, jak tento delegovaný mechanismus řízení v člověku funguje. Není bez zajímavosti, že je do něj zapojena celá Boží Trojice.

 

Pavel začíná od role Boha Otce. Ten se v jistém smyslu podobá vývojáři, který nahrazuje nedokonalý ovladač novou verzí. Jak tomuto příměru rozumět? Apoštol je přesvědčen, že limity Desatera spočívají v tom, že lidem se podle tohoto Božího manuálu nedaří žít. Latentně přítomný hřích totiž zhatí sebevětší úsilí. Řešení? Co bylo pro Zákon kvůli slabosti těla nemožné, to vykonal Bůh: Poslal svého vlastního Syna, aby se vypořádal s hříchem (v. 3).

Tím se dostáváme k roli Božího Syna. Jak přispívá Kristovo dílo k vylepšení výchozího postavení člověka? Ježíš Kristus přichází do lidského světa, žije v něm, umírá v něm, je vzkříšen, a tím vším překonává nejslabší článek lidské vůle: neschopnost nehřešit. Pavel je přesvědčen, že díky Kristovu životu, smrti a vzkříšení je lidstvu nabídnuta nová, dříve nevídaná příležitost, jak se v životě vyhnout fatální kolizi. Dveře, které vedou k této nové zkušenosti, se nazývají víra. Víra je faktor, který v posledu rozhodne, kdo zvítězí v boji o vládu nad naší myslí.

A zde jsme již na stopě třetí osobě Boží Trojice: Duchu svatému. S Božím Duchem v nás jsme v Božích očích spravedliví. Celé naše myšlení je díky jeho vlivu zaměřeno na Boha. Nevedeme život ustrašený, naopak odvážný a svobodný. To ovšem není vše! Charakteristickým znakem Pavlovy teologie je dechberoucí tvrzení, že díky tomu, že máme Ducha Božího v srdci, jsme duchovně přemístěni do nového prostředí. Nyní žijeme „v Kristu“.

 

Být v Kristu znamená mnohem víc než se ztotožnit s Ježíšovými ideály. Každý máme v životě své vzory. V historii nebo v současnosti nacházíme postavy, se kterými se rádi ztotožňujeme a jejichž základní principy bychom rádi napodobovali ve svém životě. Ovšem bytí „v Kristu“ je něco mnohem radikálnějšího než pouhé čerpání inspirace z Ježíšova příkladu.

Být v Kristu znamená věřit, že díky Ježíšově smrti a vzkříšení se změnila rovnováha sil ve vesmíru i v našem nitru. Dopad Ježíšova spásného jednání je stejně dramatický jako vyhnání agresora z okupovaného území nebo svržení autoritářského režimu. Jedná se o něco tak konkrétního, jako když ve firmě usedne do křesla nový šéf a s okamžitou platností zavede opatření, která se ihned odrazí na lepších pracovních podmínkách zaměstnanců. Ježíšovo dílo má právě takový reálný dopad.

Být v Kristu znamená vzít tuto změnu na vědomí. Nepochybovat o tom, že zlo ztratilo půdu pod nohama a síly temnoty jsou na ústupu. Bůh nás v Duchu svatém vybavuje aktivní sílou, která nás činí svobodnými a radostnými. Před námi se otevírají možnosti, které lidé Staré smlouvy neměli. Můžeme si vybrat, zda budeme v moci Ducha svatého dělat to, k čemu nás Bůh povolává, anebo se nezávisle na něm budeme dál snažit realizovat vlastní projekty, které dříve nebo později hřích zkazí.

 

Od Velkého pátku a Velikonoční neděle svět patří Bohu, který ho pevně drží ve svých probodených rukou. Lidem se přesto dál daří páchat zlo. Ovšem díky tomu, že vzkříšení Krista bylo skutečné a nezvratné, rovnováha sil se ve světě vychýlila na stranu dobra. Ve svém mikrosvětě každodenně zažíváme to, co se děje globálně: musíme dál bojovat s hříchem. Nové je to, že pokud jsme „v Kristu“, není hřích tím, co charakterizuje naši podstatu.

 

Život člověka, který je v Kristu, se nepodobá dovolené v luxusním resortu. Bylo by chybou domnívat se, že nyní stačí natáhnout nohy a jen pasivně vychutnávat prostředí, do něhož nás Kristus přenesl.

Být v Kristu znamená zakoušet novou energii, která nás mobilizuje ke službě, uschopňuje žít novým životním stylem, motivuje k milostivému a laskavému jednání. Nic z toho nevnímáme jako ubíjející povinnost, kterou musíme křečovitě plnit. Naopak, je to čirá radost, která tryská z téhož mocného zdroje života, který způsobil Kristovo vzkříšení.

Kéž je náš sbor a každý jeho člen zvlášť napojen na Krista, zakořeněn v něm, přemístěn do nového prostředí. O ovladač našeho života je dál enormní zájem. Kéž svým životem dosvědčujeme, že patříme Bohu, žijeme v Kristu, necháváme se vést Duchem a jím nastolený směr života se v našem případě již nikdy nevychýlí opačným směrem.

Dále by se vám mohlo líbit...

Chci poslouchat

Nalézt štěstí tam, kde bychom ho nehledali

Kam nás zavede otázka po štěstí?

Chci poslouchat

Zarmoucená Marta svědčí o naději

Zátěžová situace jako katalyzátor nově uchopené víry

Chci poslouchat

Zvednout se a odejít? Anebo zůstat?

O svobodě odejít a důvodech zůstat

“Přemýšlení o životě v překvapivých souvislostech.„